Maud Nelissen

 

Mae Murray

A la Campagne (compilation programme Leonce Peret) : arrangements for piano and soprano

Sangue Blue (with Francesca Bertini, 1914) : arrangement for piano and soprano

The Black Pirate (D. Fairbanks, 1926) : composition /arrangement for piano, accordion and percussion

Underworld (J. von Sternberg, 1927) : composition, improvisation for piano solo

Rien que les Heures (Cavalcanti, 1926) : original score for violin, cello and piano restored by Maud Nelissen

Cinéma perdu programme (Mélies,Peret): composition /arrangement for piano and soprano (recorded for Dutch Television)

Sangue Blue (with Francesca Bertini, 1914) : arrangement for piano and soprano

Festival cinema muto di Vogogna, together with Eric James (arranger of Chaplin) pre programme : Disney, Chaplin, Laurel and Hardy, Méliès etc.

The Overcoat (Trauberg/Kozintsev, 1926) : composition /arrangements for piano, violin, cello, percussion

Down in the Deep (Méliès) : composition for string orchestra

Alice films, Koko the Clown and other Cartoons : composition for jazz/classical ensemble: clarinet, bass, piano, percussion/effects

The Immigrant (Chaplin, 1917) : composition /arrangement for piano solo

The Rink (Chaplin 1916) : composition/arrangment for pianosolo

The Cure (Chaplin 1917) : composition/arrangment for pianosolo

Easy Street (Chaplin 1917) : composition/arrangment for pianosolo

Zapata’s Bande (Gad) ( with Asta Nielsen) : piano,violin,sopranosaxophone,double bass,mandoline,percussion

Der Fremde Vogel (Gad) ( with Asta Nielsen) : piano, violin, sopranosaxophone, double bass, mandoline, percussion

La Belle Dame sans Merci (Germaine Dulac, 1920) : arrangements, score compilation for piano, soprano and bariton

La Folie des Vaillantes (G.Dulac) score for violin and piano

La Souriante Madame Beudet (G.Dulac) score for violin, cello and piano

L'Invitation au Voyage (G. Dulac,) score for violin, cello and piano


 

The Patsy (King Vidor, 1928) : Score for Late Twenties "Dance Orchestra": three saxophones, clarinet, trumpet, trombone, piano, violin, viola, cello, bass, percussion

The Merry Widow (Erich von Stroheim,1925) 2 violins, viola, cello, doublebass, trumpet, sopranosaxophone, accordeon, piano, percussion

The Rink (Chaplin, 1916)

One Week (Buster Keaton, 1920) : Billy Blaze (Harold Lloyd, 1919)

Big Business (Laurel & Hardy, 1929)

Liberty (Laurel & Hardy, 1929)

Cops (Buster Keaton, 1922)

Le Locataire Diabolique (Méliès, 1909)

La journée d'une paire de jambes (Gaumont, 1909)

Le songe d'un garçon de café (Cohl, 1910)

Onésime et le coeur du tzigane (Durand, 1912)

Easy Street (Charlie Chaplin 1917)

Le peintre néo-impressionniste (Emile Cohl, 1910)

Bout-de-Zan vole un éléphant (Louis Feuillade, 1913)

Football (Dick Laan, 1927/28)

You're Darn Tootin' (Laurel & Hardy, 1928)

La Poule Merveilleuse

Steamsensations (compilationprogram about trains)

"It" (Clarence Badger, 1927)

Kiriki (Pathé Frères, 1907)

The Paleface (Buster Keaton, 1922)

 

Terug naar de Toekomst (2003): composition for two saxophones, flute, piano, bass, percussion
 
Domzien in Verwondering (2004): composition for two saxophones, piano/organ, bass, percussion, Carillon and Churchbells

 

The Immigrant (Charlie Chaplin, 1917)

The Cure (Charlie Chaplin, 1917)

Alice and the Firefighters (Walt Disney, 1924)

L'Invention de Lichetout (Eclair, 1911)

 

Frido ter Beek studeerde klassiek saxofoon op het Utrechts Conservatorium en vervolgens Jazz bij Ferdinand Povel aan het Hilversums Conservatorium. Frido heeft inmiddels bij diverse artiesten, theatergezelschappen en orkesten gespeeld (o.a. bij Stef Bos, Harry Sacksioni, De Volharding, De Ereprijs, the Dutch Jazz Orchestra, de Paardenkathedraal, Speeltheater Gent, Toneelschap B&D, Tamar en jeugdtheater Sonnevanck). Hij speelt verder in filmorkest de Sprockets, het Koh-I-Noor saxofoonkwartet en vormt een duo met pianist Abel Bakema. De laatste jaren schrijft hij steeds meer muziek.

Rombout Stoffers studeerde klassiek slagwerk aan het Conservatorium van Amsterdam and speelde bij toonaangevende ensembles waaronder het Koniklijk Conertgebouw Orkest en De Nederlandse Opera. Tegenwoordig vinden we hem vnl. in het theater. Als een acterend musicus speelde hij in Hong Kong, Jakarta en in 2006 op Broadway New York. Daarnaast bespeelt hij de Braziliaanse trommels bij batucada AbSurdo en de taiko-drums met de Nederlandse groep Circle Percussion. In 2006 bespeelde hij diverse instrumenten bij de Wereldband in hun eerste theaterprogramma "Lekker Warm".

Jasper Somsen studeerde jazz en klassiek contrabas aan de conservatoria van Utrecht, Hilversum en Amsterdam. In de jazzmuziek trad hij op met o.a. Bert van den Brink, Michiel Borstlap, John Engels, Ferdinand Povel, Dick de Graaf, Rob van Kreeveld, Rita Reys, Denise Jannah, Peter Guidi, Eric Vloeimans, Jesse van Ruller en Maarten van de Grinten.
Onder zijn leiding kwamen er drie CD’s uit. Daarnaast is hij docent aan zijn eigen Bass Academy en was hij als docent verbonden aan het Conservatorium van Amsterdam en het Rotterdams Conservatorium. Met het New Standard Trio gaf hij clinics aan de conservatoria van Utrecht en Alkmaar, rondom de CD “Footsteps”.

 

Daphne Balvers studeerde saxofoon aan de conservatoria van Hilversum en Amsterdam. In 1996 sloot zij haar studie Uitvoerend Musicus cum laude af. Sinds 1993 speelt Daphne sopraansax in The Amsterdam Saxophone Quartet. In dat ensemble kreeg zij de gelegenheid samen te spelen met topmusici zoals violist Jaap van Zweden, pianist Daniël Wayenberg en drummer Han Bennink. Naast haar werk als uitvoerend musicus is Daphne in haar woonplaats Amersfoort actief als freelance journalist en als saxofoondocent aan Scholen in de Kunst.

  • Welkom
  • Maud Nelissen
  • Scores
  • Agenda
  • Foto's
  • Video's
  • Sprockets
  • Asta Harmonists
  • Orchestra da C.O.
  • Recensies
  • Contact

 

Maud Nelissen - compoNIST en pianIST

Maud Nelissen studeerde cum laude af aan het Utrechts Conservatorium bij Herman Uhlhorn. Ze houdt zich sindsdien met bijna alle muzikale genres bezig en heeft veel affiniteit met het Franse repertoire. Haar specialiteit is echter het begeleiden van zwijgende films, waarmee zij inmiddels een internationale reputatie heeft verworven. Maud Nelissen begon in dit genre bij het Nederlands Filmmuseum. Ze trad op tijdens festivals voor zwijgende films in o.a. Italië, waar zij in 1999 samen met Chaplin’s eigen pianist-arrangeur Eric James een masterclass filmbegeleiding gaf. James noemde haar "a fantastic pianist”.
Inmiddels heeft Maud solo en met verschillende ensembles opgetreden op meerdere festivals en filmconcerten in Europa. Zij richtte het filmorkest "The Sprockets" op, een virtuoos ensemble dat garant staat voor fantastische filmbegeleidingen.
In 2008 dirigeerde zij in De Komische Oper te Berlijn, met goedkeuring van de Lehár Estate haar partituur van “The Merry Widow” van Erich von Stroheim. Deze muziek is gedeeltelijk gebaseerd op arrangementen van Franz Léhar en gedeeltelijk op Maud's eigen composities. Ook werkte Maud samen met de beroemde animator Richard Williams. Zij nam met de Sprockets de muziek op voor Williams' geniale Logo. In September 2008 maakte zij een succesvol Amerikaans debuut op het Telluride Filmfestival te Colorado. The Merry Widow was in 2009 de openingsvoorstelling van het Pordenone Filmfestival. In 2010 gaat Maud de muziek componeren voor "The Bloodcountess" (Ulrike Ottinger) met Tilda Swinton en Isabelle Hupert in de hoofdrollen. Verder zal zij voor het Cello8ctet Amsterdam muziek componeren voor de fantastische film "De Mantel" (Kozintsev/Trauberg 1926) naar het verhaal van Gogol. Voor de complete biografie, klik hier).

 

Zwijgende Films / Silent Film Music Productions by Maud Nelissen

Diverse Ensembles >

Orchestra da Camera Oscura >

Sprockets >

Speciale Producties >

In Voorbereiding (voor de Sprockets) >

 

ZIE DE AGENDA >

 

 

 

Begin vorige eeuw had elke zichzelf respecterende bioscoop een begeleidingsorkestje dat de films van muziek voorzag en muzikale intermezzi verzorgde. Deze ensembles werden samengesteld door de pianist of organist die tevens bandleider was. De status van deze bands was doorgaans zeer hoog. Ze bestonden uit eersteklas musici, die vaak meerdere instrumenten bespeelden en goed konden improviseren.

Maud Nelissen liet zich inspireren door deze muzikale traditie en verzamelde vijf uitstekende musici om zich heen. Met zijn zessen vormen zij "The Sprockets". De muziek die dit zestal speelt wordt door muzikaal leider Maud Nelissen speciaal voor de voorstellingen gecomponeerd en gearrangeerd. Zij voorziet iedere situatie en elk personage op het doek van een bijpassende of juist ironiserende klank, waardoor de scenes aan zeggingskracht winnen. Met hun enthousiasme en virtuoze spel, hebben The Sprockets de afgelopen seizoenen hun publiek weten te raken. De voorstellingen van The Sprockets zijn altijd een feest voor jong en oud en alles wat daar tussenin zit. Klik HIER om foto's te zien.

 

Frido ter Beek >

Daphne Balvers >

Marco Ludemann >

Rombout Stoffers >

Jasper Somsen >

Maud Nelissen

sprockets

 

Op uitnodiging van de Kinemathek Asta Nielsen te Frankfurt heeft Maud Nelissen de muziek geschreven voor twee vroege films met de fameuze Asta Nielsen in de hoofdrol: "Der Fremde Vogel" (1911) en "Zapata’s Bande" (1914). Deze films zijn in April 2007 op de openingsavond van het internationale Asta Nielsen Retrospectief in het Schauspielhaus Frankfurt  met veel succes vertoond en begeleid door The Asta Harmonists o.l.v. Maud Nelissen.

Het retrospectief zal in 2008 en 2009  op meerdere plaatsen in Europa plaatsvinden, maar ging in maart 2008 van start in Berlijn. The Asta Harmonists begeleidden op de Volksbühne de twee bovengenoemde films.

Asta Harmonists: Merima Kljuco - Accordeon, Marco Ludemann - Mandoline, Jasper Somsen - Contrabas, Rombout Stoffers - Percussie, n.o.t.k - Viool, Maud Nelissen - Piano en Compositie

Klik HIER om foto's te zien.

 

Het uit tien musici bestaande Orchestra da Camera Oscura is in 2005 door Theodore van Houten opgericht om, onder de bezielende leiding van dirigent Mark Fitz-Gerald, de weergaloze komedie The Patsy te begeleiden. Maud Nelissen schreef de muziek hiervoor. De gevarieerde bezetting van strijkers en blazers geeft het ensemble genoeg flexibiliteit om iedere uiteenlopende avondvullende film te kunnen begeleiden.

The Merry Widow >

Het Orchestra da Camera Oscura begeleidde in april 2008 in het Concertgebouw Amsterdam een zeer unieke film: The Merry Widow (1925) van de vermaarde regisseur Erich von Stroheim. De Filmpartituur is gedeeltelijk gebaseerd op de onvergetelijke muziek van Franz Léhar (met toestemming van de Léhar-estate) met daarnaast - uit respect voor - en in navolging van Erich von Stroheim, enige persoonlijke accenten van componiste Maud Nelissen.

Het Verhaal: de flamboyante Prins Danilo wordt verliefd op het Amerikaanse danseresje Sally O’Hara (Mae Murray). Ze wordt helaas niet door zijn familie geaccepteerd en trouwt daarom met een rijke baron. Wanneer de baron komt te overlijden ruikt Prins Danilo zijn kans om toch zijn geliefde voor zich te winnen... In zijn verfilming geeft Von Stroheim de operette een eigenzinnige draai. Hij hekelt de decadente zeden van de adel. Schitterend entertainment en vernietigende satire zijn de ingrediënten van deze zelden vertoonde tragikomedie. Von Stroheims bewerking bezit een analytische sarcastische visie op status, geld en erotiek en onthult hun wezen op briljante wijze.

 

 

 

Erich von Stroheims 'Merry Widow' in Amsterdam Pure Magic

Der Film insgesamt ist voller magic moments, zum Beispiel die berühmte Walzerszene zwischen Murray/Gilbert, ihr Auftritt als neureiche Witwe in Paris, mit Diamanten und Federn behangen, aber auch die erschütternde Szene, wo die kleine Jazztänzerin von Danilo verlassen wird und er sie am Tag der geplanten Hochzeit sitzen lässt. Das alles – und noch viel mehr – fängt Stroheim auf faszinierende Weise ein; es sind Bilder, die man nicht so schnell wieder vergisst . Maud Nelissen ist das Kunststück gelungen, diese magic moments durch ihre Musik noch einprägsamer zu machen. Und dafür kann man sie nicht genug loben.

(door Kevin Clarke in: Magazin.Classic.Com. Klik hier voor de volledige recensie) Lees ook de recensie op www.fest21.com

Recensies van het Pordenone Silent Film Festival 2005 " The Music of Comedy" door David Robinson.

Onésime et le coeur du tzigane ( Gaumont Fr 1913): "Maud Nelissen’s skilful contrast of the salon style with fiendish gypsy strains provides a rich counterpoint and reveals a new, inner structure to the images. The music and the images become one and the same, culminating in the magical diminuendo into natural sound that discovers the authentic mystery and magic of the film’s finale."

Un Locataire Diabolique (Georges Méliès Fr 1909): "Maud Nelissen’s music performs its own magic, elevating Méliès from the studiously revered technical master of an archaic cinema, to reveal him anew as the brilliant entertainer that his contemporaries saw, still as able to provoke his audience to fresh and unabashed laughter."

Liberty (Hal Roach,US 1929): "At one extreme Laurel & Hardy out-class Harold Lloyd in thrill comedy; at the other the reactions of the strangers who chance upon their clothes-switching hint at a psycho-sexual sophistication far beyond the fantasies of the Hays Office. The music of Maud Nelissen and The Sprockets miraculously keeps pace with it all."

(Klik hier voor de volledige recensie)

 

 

 

PALMCITY PRODUCTIONS >

Patrimoniumweg 12
3941 BT Doorn
mail: nelissen@freeler.nl

 

 

 

 

 

DOWNLOADS >

LINKS >

 

updated dec 2013

Marco kreeg zijn eerste lessen van zijn vader. Later studeerde hij klassiek mandoline en gitaar aan de conservatoria van Tilburg en Wuppertal. Sinds 1992 is hij werkzaam bij de belangrijkste Nederlandse symfonieorkesten zoals het Koninklijk Concertgebouw Orkest, Het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Nederlandse Radio orkesten. In België werkt hij met onder meer Het Orkest van De Munt en de Vlaamse Opera. Als solist verleende hij zijn medewerking aan het Nederlands Dans Theater. Daarnaast is Marco dirigent van verschillende amateur orkesten.

 

The foundation Palmcity Productions was established at the end of September 2006 and has the following goal: performing music with silent films and carrying out all other deeds beneficial to that goal

Concerts 2014

Jan 3rd - Zürich - The girl in Tails
Jan 4th - Zürich - Blackmail
Jan 5th - Zürich - The Immigrant & Shinel with Cello8ctet Amsterdam Link

Jan 10th / Jan 12th - Hongkong - Blackmail and 3 Michael Rogge programs on Hongkong Link

Febr 6 /16th - Berlin Filmfestival - various films Link

April 5th - Amsterdam - The Immigrant & Shinel with quartet Link

April 15 th/ 19th - Les Choix des pianistes - Montreal Link

June 1st - Zimihc theater Zuilen, Utrecht. Improvisations on various shorts with Frido ter Beek (saxophone) Link

June 17th - Slovenian Cinematheque's annual Festival of 35-mm film/ Finis Terrae - Epstein -Llubljana

June 28th - July 5th - Cinema Ritrovato - Bologna, Various films. The Merry Widow / Orchestra del Teatro Comunale / Conductor: Stefanos Tsialis Link